Motywacja
Umiejętność realizacji celów

Na pewno też tak masz, że jak Ci na czymś bardziej zależy to Twoja zdolność do wysiłku (również intelektualnego) bardzo wzrasta. Ten wewnętrzny mechanizm, który uruchamia Twoje działania i ukierunkowuje je na osiągniecie wyznaczonych celów to właśnie motywacja.

Motywacja jako wewnętrzna siła do działania i bodziec do wykonywania działań pomaga w konsekwentnym dążeniu do celu i pokonywaniu przeszkód.

Im większa motywacja tym bardziej prawdopodobny sukces Twoich działań - koncentrujesz się na wykonaniu określonych zadań i na osiągnięciu zamierzonego celu. Natomiast niska motywacja powoduje, że przestaje się chcieć realizować wyznaczone zadania i łatwo wtedy odpuścić.

Motywacja może być zewnętrzna, gdy robi się coś dla nagrody lub uniknięcia kary albo wewnętrzna, gdy działamy po prostu z własnej ciekawości czy potrzeby.

Szczególnie w uczeniu się przez Internet bardzo ważna jest motywacja wewnętrzna i umiejętność samomotywacji, gdy nikt nad nami nie stoi.


Poznaj czynniki motywujące do działania

Motywatory to czynniki, które sprzyjają osiągnięciu celów. Można je przyrównać do dobrych duchów, które podpowiadają nam np. „lubię wyzwania”, „dam radę”, „mam siłę”.

Czynnikami, które pozytywnie wpływają na motywację są:

  • pozytywne nastawienie do świata
  • świadomość tego kim chcemy być i dokąd zmierzamy
  • odpowiednio wyznaczony cel działania
  • grono ludzi które nas otacza i z którymi mamy kontakt
  • świadomość uzyskanej nagrody (np. lepszych ocen, szansa na stypendium, wyższa pensja).

Motywacja ma to do siebie, że  przychodzi i odchodzi falami i jej spadki są czymś naturalnym. Dzieje się tak ponieważ ludzki organizm nie mógłby działać przez cały czas w stanie dużego pobudzenia na tzw. wysokich obrotach.  W chwilach spadku motywacji istotne jest podejmowanie takich działań, które będą wpływały pobudzająco na nas samych. Motywowanie samego siebie jest właśnie automotywacją.

Istotą automotywacji jest zmiana podejścia do problemu/zadania, który przed nami stoi z nastawienia „muszę” na „chcę i mogę”. Większość z nas mając do wyboru naukę lub pracę do wykonania wolałoby wybrać jakąś przyjemniejszą formę spędzania czasu. Dlatego automotywacja w początkowej fazie sprowadza się do rezygnacji z (pozornych) przyjemności na rzecz obowiązków i rozpoznania swoich potrzeb.

Wyznaczenie sobie celu ma bardzo istotne znaczenie. Człowiek nie mający celu do którego dąży, może być narażony na marazm, znudzenie czy rutynę.

Miej świadomość tego, co Cię może demotywować

Demotywatory to z kolei czynniki, które zniechęcają nas do działania i realizowania postawionych sobie celów. Demotywatory można porównać do takich złych myśli, które mogą nam podszeptywać :  „nie musisz tego robić”, „po co ci to”, „nie dasz rady”.

Najczęściej występujące demotywatory to:

  • Negatywne nastawienie (ubolewanie nad własnym losem)
  • Smutek (gdy człowiek jest smutny nie ma chęci na jakiekolwiek działanie)
  • Niska samoocena (brak wiary w siebie)
  • Źle postawione cele (bądź w ogóle niesprecyzowane)
  • Wygórowane wyzwania (bądź brak jakichkolwiek wyzwań)

Miej świadomość ograniczeń nauki online

Ograniczenia nauki w formule zdalnej:

  • Brak bezpośredniego kontaktu – zarówno pomiędzy uczestnikami szkolenia, jak i prowadzącym. Kontakt najczęściej odbywa się w formie pisemnej (np. forum dyskusyjne), ważna jest zatem umiejętność czytania ze zrozumieniem i jasnego przekazu.
  • Trudności w utrzymaniu aktywności na stałym poziomie – łatwo o zniechęcenie do nauki i brak motywacji ze względu na brak osobistego kontaktu, osamotnienie, poczucie izolacji, zniechęcenie, brak dobrej organizacji pracy własnej.
  • Trudności w utrzymaniu motywacji do nauki – występują głównie z powodu braku osobistego kontaktu i braku narzuconych zasad i reguł np. obowiązkowej obecności na zajęciach w sali lekcyjnej, do której jesteś przyzwyczajony.
  • Bariera technologiczna – często bywa ona bardziej mentalna – pojawia się niepewność i obawa że np. „mam  za małe umiejętności w zakresie technologii”, „ta formuła kursu jest jednak nie dla mnie”.
  • Możliwość występowania działań nieuczciwych – np. nie samodzielne wykonywanie zadań, ściąganie, plagiat.

 

DOBRA RADA:

Wybieraj szkolenia online o tematyce, która naprawdę Cię interesuje. Dzięki czemu będziesz miał większą motywację do jego ukończenia!

Poznaj sposoby automotywacji

Ludzie różnią się między sobą i nie wszystkich motywują te same rzeczy dlatego każdy potrzebuje różnych czynników motywujących. Przykładowo Ch. Ingham w swojej publikacji „Automotywacja na 101 sposobów” przedstawia sposoby jak motywować siebie.

 

JAK MOTYWOWAĆ SAMEGO SIEBIE?

Sposób 1. Oczyść pole działania

Miejsce nauki czy pracy odgrywa ważna rolę w procesie automotywacji. Dlatego tam gdzie się uczysz powinien panować ład i porządek ponieważ w takich warunkach jest się łatwiej skupić nad tym co mamy wykonać.

Sposób 2. Pracuj w wygodnych warunkach

Gdy w miejscu w którym się uczysz odczuwasz jakiś dyskomfort (np. hałas, złe oświetlenie, wysoka/niska temperatura) to te czynniki odrywają Cię od pracy (albo stają sią wymówką).

Sposób 3. Zadbaj o nastrój

Zastosowanie różnych olejków eterycznych wpływa na samopoczucie, umysł i psychikę przez co jakość pracy może znacząco wzrosnąć.

Sposób 4. Poczucie świeżości

Aby do działania nie wkradła się nuda, znużenie i monotonia, wystarczy, że wyznaczony cel podzielisz na cele krótko- lub średnioterminowe. To działanie dostarczy Ci nowej energii. Również aby nie popaść w monotonię możesz np. zmienić kolejność zadań, wykonać czynność w nowy inny niestandardowy sposób.

Sposób 5. Bądź widzialny

To co może dodatkowo motywować w realizacji celu to mówienie o tym co się robi, do czego się dąży. Ogłoszenie na forum publicznym, że dążysz do osiągnięcia celu, sprawi że nie ma już drogi odwrotu, co również dodatkowo zmobilizuje Cię do pracy.

Sposób 6. Celebruj osiągnięcie celów

Ponieważ jesteśmy istotami społecznymi bardzo ważne jest świętowanie sukcesu z innymi. Każdy chce się czuć ważny i doceniany przez innych. Dlatego osiągniecie celu to wielka automotywacyjna gratka. Dlatego celebruj swoje sukcesy!

Motywuj się do nauki

Nauka jest elementem, z którym każdy ma (lub będzie miał)  kontakt i każdy zapewne  miał  problem ze zmotywowaniem się do tej nauki.  Istnieją jednak sposoby, których zastosowanie może okazać się pomocne w  zmotywowaniu się do nauki.

Sposób 1. Cel

Łatwiej  jest się zmotywować do nauki, gdy wiemy dlaczego i po co  uczymy się. Oczywiście  są  momenty w życiu gdy  nauka  np. jakiegoś przedmiotu wydaje nam się  zbędna jednak  w takim momencie na taką sytuację należy spojrzeć szerzej i zastanowić się  do jakiego celu ten etap nauki ma nas doprowadzić.

Sposób 2. Otoczenie

Na naukę ogromny wpływ ma otoczenie w którym uczymy się.  Będziemy bardziej zmotywowani  gdy będziemy uczyć się w miejscu w którym jest porządek, w którym będziemy czuli się komfortowo  i przyjemnie. Dlatego  warto stworzyć sobie  inspirującą przestrzeń do nauki.

Sposób 3. Dzielenie zadania

Gdy masz przed sobą realizację długoterminowego  ważnego  celu, to warto  działania, które pozwolą zrealizować ten cel podzielić na pewne etapy  i wprowadzić sobie  własny system nagród. Ten zabieg pozwoli być bardziej zmotywowanym nawet przez dłuższy czas.

„Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeśli tylko rozłożyć to na etapy.” – Henry Ford

Sposób 4. Współtowarzysz

Nauka z innymi dla niektórych może być również  elementem który będzie wpływał na motywację do nauki. Dlatego warto mieć przy sobie kogoś, z kim można dzielić się zdobytą wiedzą.

Sposób 5. Rozpoczęcie dnia

Na naszą motywację ma również  pozytywny wpływ to  jak rozpoczynamy każdy dzień.  Dlatego warto  mieć własny  rytm/rutynę dnia np. rozpoczynaj dzień gimnastyką,  organizuj i planuj  sobie każdy  dzień, wyznaczaj  sobie cele (nawet te na bieżący dzień).

Sposób 6. Mapa marzeń

Źródłem motywacji (i jej wyzwalaczem)  może być  wykonanie sobie tzw. mapy marzeń.  Jest to  wizualne zobrazowanie tego co planujemy, o czym marzymy,  co chcielibyśmy osiągnąć w najbliższym okresie czasu. Mapę możesz narysować, namalować, może to być kolaż cytatów, obrazów inspirujących słów itp. Warto ją  przygotować by  pobudzać swoją motywację i nie zapominać  o postawionych sobie celach.

Zadaj sobie pytania motywujące

Oto pytania, które powinieneś sobie zadać gdy wahasz się przed podjęciem decyzji o nauce. To swoiste koła ratunkowe na wypadek wątpliwości, znużenia, poczucia porażki czy „nicmisięniechcenia”. Każde pytanie pociąga za sobą sznureczek kolejnych pytań, na które odpowiedzi znasz tylko Ty. To może być bardzo cenna lekcja.

Co pozostanie takie jak jest, jeśli nie podejmiesz nauki?

Jakie szanse przejdą Ci koło nosa? Czego wciąż nie będziesz mógł zrobić? Jakie marzenie pozostanie tylko marzeniem? Co poczujesz, gdy pomyślisz, że mogłeś zrobić tak wiele?

Czyje uznanie zdobędziesz?

Kto Cię doceni? Czyim autorytetem się staniesz? Kto zwróci się do Ciebie po pomoc i poradę? Od kogo usłyszysz miłe słowa? Kto spojrzy na Ciebie z podziwem?

Do jakiej grupy będziesz należeć?

Z kim znajdziesz wspólne tematy i szansę współpracy? Kto zaprosi Cię do swojego grona? Jakiej organizacji członkiem będziesz mógł zostać? Z kim będziesz mógł realizować wspólne cele?

Kto i co zyska na tym, że posiądziesz tę umiejętność?

Komu będziesz mógł pomóc? Jak Twoja rodzina skorzysta na Twojej umiejętności? Jak sprawisz, że Twoje najbliższe otoczenie stanie się lepsze? Jak przyczynisz się do zmian w innych ludziach? Kogo zmotywujesz do działania?

Jak znajomość tego tematu uczyni Cię bardziej sobą?

Jakich ograniczeń pozbędziesz się z codziennego życia? Jakie marzenia będziesz mógł spełnić? Jak przybliżysz się do realizacji swoich planów? Jak okażesz zadowolenie z siebie? Co poczujesz, gdy osiągniesz ten cel?

Prowadź dziennik nauki i refleksji

Refleksja jest ważnym elementem uczenia się i jest ścisłe związana z myśleniem, zastanawianiem się i medytacją. Refleksja pojawia się gdy uczymy się bądź pracujemy i gdy zaczynają pojawiać się złożone problemy, które wymagają naszego zaangażowania i skupienia się. Refleksja związana jest uczeniem się poprzez doświadczenie i jest procesem indywidualnym i bardzo osobistym.

Proces refleksji wymaga:

  1. aktywności i zaangażowania – całkowicie jest zależny od osoby uczącej się, wymagający od niej inicjatywy,
  2. ciągłości – powinna być czynnością powtarzającą się a nawet nawykiem związanym z uczeniem się,
  3. samodzielności – proces całkowicie zależny od osoby uczącej się,
  4. motywacji – chęć poświęcenia czasu i swojej energii na spisanie swoich doświadczeń.

W celu spisywania refleksji podczas nauki i opisywania wszystkiego co jest związane z naszym procesem uczenia się (tj. etapy nauki, postępy, czego nowego nauczyliśmy się, obserwacje) można wykorzystywać dziennik refleksji/dziennik nauki.

 

Dlaczego warto prowadzić dziennik nauki?

  • Wprowadza porządek w tym czego się uczymy i co robimy (nie musimy pamiętać o wielu rzeczach, przez co odciążamy swoją pamięć).
  • Pozwala dostrzec postępy w nauce, naszą wytrwałość w dążeniu do celu przez co bardzo pozytywnie wpływa na motywację
  • Uświadamia nad czym należy bardziej pracować i w co należy włożyć więcej wysiłku.
  • Pozwala wytrwać w tym co robimy np. dokończyć szkolenie/kurs na który zapisaliśmy się ponieważ zapiski w dzienniku dokładnie pokazują włożony wysiłek i trud i skłaniają do refleksji „może warto to dokończyć”.
  • Wpływa na całościowy rozwój.

 


Dziennik to „przestrzeń”, gdzie zapisywane są wszystkie refleksje i spostrzeżenia pojawiające się podczas nauki. Oprócz tekstów dziennik może również zawierać rysunki, materiały źródłowe, adresy internetowe.


 

Wykorzystaj blog do swojego dziennika nauki

Dziennik może mieć różne formy – mogą to być ręcznie robione zapiski w zwykłym szkolnym zeszycie bądź kalendarzu. Dziennik nauki może mieć również formę elektroniczną np. bloga. Narzędzie bloga umożliwia by spisywane w nim refleksje miały swoją powtarzalność, określoną strukturę, możliwość przeglądania wcześniejszych wpisów jak i ich prezentacji.

Natomiast osoby, które mają trudności w formułowaniu swoich przemyśleń w formie pisemnej bądź chcą to robić szybciej mogą wykorzystywać nagrania audio (np. w formie podcastów).

Od czego należy rozpocząć :

  1. skupić się na sobie i na własnych przemyśleniach
  2. używać sformułowań: „myślę”, „sądzę”, „wydaje mi się”
  3. utożsamiać się z problemem, zagadnieniem.

Co można zapisywać w  dzienniku nauki:

  • swoje reakcje, przemyślenia i opinie
  • opis konkretnych  rzeczy jakich nauczyłeś się
  • co było dobre, a co złe.

Wpisy w dzienniku mogą zawierać zdjęcia, wykresy, zrzuty ekranu – nie należy ograniczać  się w swoich wpisach tylko do słów. Można podawać praktyczne przykłady  i dzielić się  swoimi doświadczeniami.

 

Darmowe systemy blogowe

WordPress (wordpress.com)

Jedna z najpopularniejszych platformą do blogowania. Dość prosta w obsłudze dająca dużą wygodę użytkowania. Daje możliwość wyboru darmowych motywów graficznych, kilku pluginów i widgetów pozwalają na dodanie nowych funkcji do bloga. Adres naszego bloga po założeniu będzie miał nazwę „nazwa.wordpress.com”.

  Google Blogger (https://www.blogger.com)

Darmowa platforma blogowa pod patronatem Googla. Łatwa w obsłudze, posiadająca prosty i czytelny interfejs, dająca możliwość wyboru ładnych szablonów dla blogów.  Sposób dodawania kolejnych artykułów jest wygodny i prosty.  Dla osób posiadających już konto w Google założenie bloga w tym serwisie zajmuje jedynie kilka minut.

Blox.pl (http://www.blox.pl/)

Polski system blogowy. Posiada prosty i intuicyjny panel administracyjny. Umożliwia również wybór szablonów graficznych.

Zadania dla studenta

1Zadanie 1. Analiza SWOT Twoich mocnych i słabych stron
Wykonaj analizę SWOT Swojej osoby – przedstaw swoje mocne i słabe strony jak swoje szanse na rozwój i zagrożenia jakie możesz napotkać. Postaw na szczerość w swoich odpowiedziach. Analizę możesz zrobić na zwykłej kartce papieru wykorzystując poniższe tabelę.

Moje mocne strony

(np. Twoja wiedza, kompetencje, wykształcenie, doświadczenia, pozytywne cechy charakteru)

Moje słabe strony (np. brak wykształcenia, doświadczenia, negatywne cechy charakteru)
Moje szanse (możliwości i szanse na zmiany w Twoim życiu np. rozwój, awans zawodowy ) Moje zagrożenia (np. co może Ci przeszkodzić w wykorzystaniu szans )
 
2Zadanie 2. Twoje “koło życia”
„Koło życia” jest to test w postaci graficznej przedstawiający ważne obszary ludzkiej aktywności. To zadanie pomoże Ci zorientować się i przyjrzeć się swojej sytuacji życiowej. Na kartce papieru należy narysować koło i podzielić je na kilka obszarów (od sześciu lub ośmiu) tak jak np. na załączonym przykładzie. Poszczególne obszary (ich liczbę) można odpowiednio modyfikować i oznaczać. Środek koła to 0%, a zewnętrzne jego obramowanie to 100%. Zadanie polega na zaznaczeniu procentowego poziom Twojego zadowolenia z każdym wyznaczonym obszarze. Wykonując to zadanie ważne jest to aby wpisać pierwszą myśl jaka przyjdzie Ci do głowy i warto pozwolić sobie na szczerość! Na zadanie należy poświęcić minimum 15 minut. Po narysowaniu swojego koła, warto jeszcze zastanowić się jeszcze nad kilkoma pytaniami, np.:
  • W którym obszarze chciałbyś zwiększyć poziom swojego zadowolenia?
  • Co powinieneś wykonać by ten poziom zadowolenia podnieść?
  • Jeżeli Twoje koło życia pokazuje duże wahania należy wprowadzić pewne działania w celu uzyskania jego równowagi.
  • Jeżeli jakiś obszar wslazuje bardzo niski poziom zadowolenia ( do 30%) to należy nad tym obszarem niezwłocznie zacząć pracować (ponieważ może być on powodem obniżenia motywacji).
3Zadanie 3. Dziennik nauki
Aby sprawdzić czy jesteś zmotywowany do nauki, możesz wziąć udział w szkoleniu (w formule online) w zakresie rozwijania kompetencji miękkich (ważnych i cenionych obecnie na rynku pracy). Przy wyborze szkolenia przydatnym może okazać się przewodnik „Orientation Guide”: http://og.elene4work.eu/en/ w którym znajdziesz informacje na temat nauki online jak również będziesz miał możliwość wyszukania szkoleń z zakresu kompetencji miękkich (soft skills) w formule MOOC (Massive Open Online Course).

Uczestnicząc w wybranym szkoleniu możesz również zastosować „Dziennik nauki” – jako rodzaj narzędzia do rejestrowania postępów swojej nauki, dzięki któremu będziesz miał również możliwość refleksji nad własnym procesem uczenia się. Dziennik nauki to metoda nauki jak i samodoskonalenia bardzo przydatna dla osobistego rozwoju.

Swój dziennik nauki możesz prowadzić w formie ręcznie robionych bądź może on mieć formę elektroniczną np. w formie bloga.

Netografia