Trello
Trello jest darmową, dostępną przez przeglądarkę i prostą w obsłudze platformą do zarządzania zadaniami, projektami, czasem. Aplikacja jest zaprojektowana na podstawie tablicy Kanban (więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tablica_kanban).
Tablic (które obrazują zadania) można tworzyć wiele - każda do innego projektu czy zadania. Na każdej z nich, możesz utworzyć dowolną liczbę list (kategorii), w których mogą znajdować się np. zadania do wykonania, zadania w toku, zadania zakończone. Zarządzanie zadaniami sprowadza się do przenoszenia zadań między listami.
Aplikacja umożliwia komunikację bez potrzeby używania maila, dodawanie notatek, przypominanie o bieżących zadaniach oraz monitorowanie postępów. Aplikacja ma wersję na iOS i Android.
Tworzenie tablicy
Aby móc korzystać z Trello trzeba się zalogować (https://trello.com/). W tym celu możesz się najpierw zarejestrować lub skorzystać ze swojego konta Google, jeśli je masz.
Po zalogowaniu możesz dodać nową tablicę, korzystając z opcji “Dodaj nową tablicę”. Tablicę należy nazwać. Domyślnie tablica jest prywatna – jeśli chcesz możesz ją upublicznić lub utworzyć tablicę dla jakiegoś zespołu. Aby dodać zespół skorzystaj z “plusika” w górnym panelu przy Twoim profilu i opcji “utwórz zespół”:
Pamiętaj jednak, że w swojej prywatnej tablicy też możesz dodawać członków (innych uczestników projektu).
Świeżo utworzona tablica wygląda tak:
Możesz zmieniać jej ustawienia lub dodawać członków zespołu poprzez menu dostępne po prawej stronie.
Tworzenie list na tablicy
Na tablicy tworzysz listy zadań. Dodawanie list jest bardzo proste: wystarczy, że po kliknięciu w przycisk “Dodaj listę” wpiszesz nazwę listy i ją zapiszesz. Po dodaniu jednej listy automatycznie pojawi się okno do dodania kolejnej. Tworzysz tyle list ile jest Ci potrzebnych.
Tworzenie kart na listach
Następnie w ramach listy możesz dodawać tzw. karty (czyli zadania czy projekty). Taką kartę możesz przeciągać w dowolne miejsce swojej tablicy i przenosić pomiędzy listami.
Funkcjonalności na kartach
Każda karta posiada wiele różnych funkcjonalności:
Można dodać członków do karty, nadać etykietę (odpowiednio ją nazywając), można dodać listę zadań do wykonania w ramach karty, określić termin wykonania, dodać załącznik lub odnośnik do strony www. Karty można też przenosić w dowolne miejsce tablicy, kopiować w dowolne miejsce, subskrybować, dostawać powiadomienia o działaniach podejmowanych w ramach karty, zarchiwizować lub usunąć kartę. |
|
Dodawanie list zadań do kart
Aby dodać listę zadań do karty należy wybrać z menu karty opcję “Dodaj listę zadań” i nadać jej tytuł. Lista automatycznie pojawi się na karcie i będziesz mógł dodawać do niej kolejne elementy:
Po wpisaniu treści dla danego elementu zapisujesz go klikając w przycisk “Dodaj”. Za pomocą X możesz natomiast usunąć dany element.
Do każdego elementu listy można przypisać osobę lub kilka osób wybierając @ przy danym elemencie. W opisie elementu można też korzystać z emotikonów.
Przy każdym elemencie listy jest checkbox, który można odhaczyć, kiedy dane zadanie zostanie wykonane, co pozwala na wizualne zorientowanie się w postępach:
Jest to też widoczne na stronie głównej tablicy, bez konieczności wchodzenia do karty:
Dodawanie załączników do kart
Załączniki do kart możesz pobrać albo z komputera albo z jednego z wirtualnych dysków. Można też wkleić odnośnik do strony internetowej:
Informacja o załączniku jest widoczna na stronie głównej tablicy, bez konieczności wchodzenia do karty:
Dodane pliki graficzne możesz ustawić też jako okładkę dla danej karty. Uwaga: jeśli masz kilka plików graficznych możesz wybrać tylko jeden na okładkę. Oczywiście możesz go zmienić. Mając plik nr 1 ustawiony jako okładka jeśli klikniesz opcję “Stwórz okładkę” przy pliku nr 2 to automatycznie okładka się zmieni, a przy pliku nr 1 opcja “Usuń okładkę” automatycznie zamieni się na “Stwórz okładkę”:
Karta z okładką na stronie głównej wygląda tak:
Udostępnianie kart i dostęp do nich
Po kliknięciu opcji “Udostępnij i więcej” pojawi się lista dodatkowych działań, które możesz wykonać z daną kartą min. możesz kartę wydrukować, pobrać jej adres internetowy lub link do osadzenia oraz skopiować adres e-mail tej karty. Ta ostatnia opcja spowoduje, że wszelkie maile wysyłane przez Ciebie na ten adres będą się wyświetlały jako Twoje komentarze w tej karcie.
Dodawanie komentarzy do karty
Do każdej karty można dodawać także komentarze, a w ramach nich dodawać załączniki, czy odnośniki do konkretnych osób.
Dodany komentarz pojawi się na samym dole karty.
Informacja o komentarzu będzie też widoczna na stronie głównej tablicy:
Subskrypcja tablicy/kart
W Trello w łatwy sposób możesz śledzić wszystkie zmiany w tablicy dotyczącej danego zadania, czy projektu poprzez włączenie opcji subskrypcji Tablicy. Od tej pory będziesz dostawał powiadomienia za każdym razem, gdy coś się „wydarzy” na tej konkretnej Tablicy lub karcie.
Subskrypcja Tablicy w menu po prawej stronie:
Subskrypcja karty w menu karty:
W swoim profilu możesz ustawić częstotliwość powiadomień. Możesz też wybrać, iż nie chcesz dostawać powiadomień. Wybierając opcję Okresowo otrzymasz raz na godzinę zbiorowy e-mail ze zmianami a jeśli wybierzesz opcję Natychmiastowo – wiadomość przyjdzie tak szybko jak to tylko możliwe. Ostatnia opcja jest fajna jeśli nie prowadzisz zbyt wielu projektów.
Narzędzia
Narzędzia i aplikacje do nauki w większości przypadków są już przez Ciebie wykorzystywane w innych aspektach życia. W Wirtualnym Przewodniku zaprezentowane zostały najpopularniejsze technologie, które choć na pierwszy rzut oka niekoniecznie kojarzą się z nauką to jednak proces uczenia się skutecznie wspomagają. Większość wskazanych narzędzi jest darmowa i łatwo dostępna, nie wymaga skomplikowanych instalacji czy przeczytania długich instrukcji obsługi. Z zaprezentowanego spektrum rozwiązań możesz wybrać sobie te, które Ci najbardziej odpowiadają i które pomogą Ci w realizacji Twoich celów. .
Środowisko Google
Trello
Inne